Jak działają układy klimatyzacji samochodowej

Jak działają układy klimatyzacji samochodowej

Sprawna klimatyzacja w samochodzie to przede wszystkim uczucie przyjemnego chłodu, który przynosi nam ulgę w letnie upały. Jak to się dzieje, że po nastawieniu odpowiedniej wartości i wciśnięciu guzika z napisem A/C, pomimo wysokich temperatur na zewnątrz jesteśmy w stanie odczuwać przyjemny chłód w środku naszego samochodu? Postaram się na to pytanie odpowiedzieć, a nie da się tego zrobić inaczej niż przedstawienie zasad działania klimatyzacji samochodowej.

Niezawodne cewki sprężarki klimatyzacji samochodowej

niezawodna cewka sprężarkiKlimatyzacja to układ oparty na obiegu i chłodzeniu gazu pod wysokim ciśnieniem. Tym gazem jest czynnik chłodzący, który służy także jako materiał smarowniczy dla całego układu. Centralną częścią układu jest kompresor sprężający gaz, który jest napędzany za pomocą paska osprzętu lub w niektórych przypadkach także rozrządu. Koło pasowe takiej sprężarki ze względu na rodzaj połączenia jest obracane cały czas, jednak nie zawsze jest potrzebne w tym przypadku sprężanie układu, zwłaszcza, gdy klimatyzacji nie włączamy. Po wciśnięciu przycisku A/C zostaje za pomocą cewki indukcyjnej przekazany napęd z koła do sprężarki klimatyzacji. Dobra i niezawodna cewka sprężarki, jest w tym przypadku kluczem do bezawaryjności układu. Gdy zostanie ona uszkodzona, to klimatyzacja po prostu nie będzie działać. Po załączeniu klimatyzacji następuje sprężenie czynnika, który jest przekazany do skraplacza, gdzie zostaje on schłodzony i przechodzi do stanu ciekłego. W takiej formie jest przekazywany dalej poprzez osuszacz do parownika, który znajduje się w przewodach wentylacyjnych samochodu. Oddaje on energię z powrotem do układu poprzez rozprężenie cieszy chłodzącej z powrotem do stanu gazowego. Gaz w takiej formie wędruje z powrotem do sprężarki i następuje ponowienie procesu. Tak w skrócie widzimy jak działa klimatyzacja w samochodzie i jakie są jej najważniejsze elementy. Duża rolę gra w niej cewka sprężarki, która jest odpowiedzialna za uruchomienie układu.

Częstym błędem w diagnozie uszkodzenia układu klimatyzacji jest postawienie na brak czynnika, jeśli klimatyzacja nie chłodzi. A jak się okazuje, za taki stan rzeczy odpowiada także uszkodzona cewka sprężarki, która nie jest w stanie przekazać do niej napędu. Można to dość łatwo zdiagnozować, poprzez wyczucie pracy silnika przed włączeniem przycisku i po jego włączeniu. Jeśli wyczujemy, że silnik po włączeniu przycisku ma większe obciążenie niż przed, to znaczy, że cewka działa, a jeśli nie to niestety, ale będzie się nadawała tylko do wymiany.