You are currently viewing Na czym polega regeneracja uszkodzonych turbosprężarek?

Na czym polega regeneracja uszkodzonych turbosprężarek?

Wyobrażenie przeciekającej turbiny spędza sen z powiek każdego motoryzacyjnego freaka — taka oznaka nigdy nie wróży nic dobrego. Właściwie to dlaczego olej pojawiający się w tym miejscu miałby sugerować jakąkolwiek złą nowinę? Odpowiedź jest prosta — uszkodzona turbina zalana olejem to znak poprzedzający ogromny wydatek w najbliższym warsztacie samochodowym. Tego typu objaw został podany jako bardzo drastyczny przykład, jak wiadomo, nie każda turbosprężarka musi pluć olejem, aby uznać ją za uszkodzoną. 

Regenerowanie uszkodzonych turbosprężarek to nic prostego 

regeneracja uszkodzonych turbosprężarekW ogólnym przekonaniu utarło się, że wymiana podzespołu jest lepszym wyborem niż regeneracja — jako argumentację tych słów podaje się z pewnością prawdziwe historie, których źródłem jest rozmowa o motoryzacji przy świątecznym stole. Regeneracja uszkodzonych turbosprężarek pozwala na zachowanie dużych oszczędności przy jednoczesnej naprawie usterki. W jaki sposób tego typu rozwiązanie okazuje się zdecydowanie lepszym wyborem? Odpowiedzią na to pytanie mogą być rachunki przedstawiające koszt naprawy uszkodzonej turbiny oraz zestawienie go z wydatkiem towarzyszącym całkowitej wymianie podzespołu. Z pewnością różnica ta wprawi w osłupienie wielu polskich kierowców — może to być nawet dziesięciokrotna dysproporcja względem obu sposobów usuwania awarii. Niemniej, warte nadmienienia jest to, że regeneracja turbosprężarki powinna być przeprowadzana nie tylko w przypadku usterki, powinien być to zabieg przeprowadzany okresowo. Proces naprawy rozpoczyna się od diagnozy całego podzespołu. Specjalistycznie wyszkolony pracownik serwisu rozkłada całą turbinę na części pierwsze — głównym elementem budzącym zainteresowanie powinien być wirnik, ponieważ to od jego prawidłowego działania zależy właściwe funkcjonowanie turbiny. Kolejno profesjonalista przechodzi do wymiany rdzenia turbosprężarki. Odpowiednio przeprowadzony zabieg powinien zakładać także wyczyszczenie każdego elementu z ewentualnych zabrudzeń spowodowanych m.in. olejem oraz innymi smarami. Dlaczego warto regenerować? Koszt nowej turbiny na przykładzie auta marki Peugeot wynosi około 7000 złotych, gdzie zabieg naprawy uszkodzonego komponentu przeprowadzony w specjalistycznym zakładzie wynosi niespełna ¼ ceny wyjściowej fabrycznie zapakowanej turbosprężarki.

Niewielkie wady, które objawiły się nieprzyjemnym gwizdaniem bądź lekkimi wyciekami nie powinny być bardzo kosztowne w naprawie. Zazwyczaj taki zabieg to kosz rzędu 1500 złotych, jednak nie należy zwlekać z naprawą — zbyt długie oczekiwanie może doprowadzić do całkowitego zniszczenia turbiny. Jak wiadomo — obecnie produkowane auta bez doładowania nawet się nie uruchomią, odpowiada za to specjalny system ograniczający potencjalne zagrożenie w postaci uszkodzenia innych podzespołów. Warto umówić się na diagnozę.